קורנליה / יונה וולך: קארי ירוק תאילנדי

 
קורנליה / יונה וולך
 …
"וקוֹרְנֶלְיָה לֹא יָדְעָה
תָּמִיד הִיא חָשְׁבָה שֶׁעוֹשִׂים לָהּ
כִּי הִיא קוֹרְנֶלְיָה."
 
(מתוך תת הכרה נפתחת כמו מניפה, יונה וולך, ע"מ 11, הוצאת הקיבוץ המאוחד)

יונה וולך היא משוררת חריפה. יש לה שירים חריפים, עם אמירות חזקות אבל גם כל כך הרבה תחכום ורגישות. גיליתי את השיר הזה לפני הרבה שנים והוא מלווה אותי כבר הרבה זמן. הוא חריף לי בכל כך הרבה ובמיוחד בתחושת האודם והצריבה, הפנימית והחיצונית. באוכל משנה לשנה אני מצליח לסבול (ואולי זו כבר הנאה?) חריפות יותר ויותר. המנה החריפה האהובה עלי היא הקארי התאילנדי הירוק. הוא זול, קל מאוד להכנה, עשיר בטעמים ובנוסף להכל הוא טבעוני (לא תמיד, לפעמים יש בו משחת שרימפס, כמו שהעירה קוראת, תודה!). חוצמזה שהוא דורש מעט מאוד מצרכים, וכאלה שיכולים לשבת במזווה או בפריזר הרבה זמן ולקפוץ למחבת ביום שכבר התייאשתי מלמצוא מה לבשל. ברור, נכין קארי!

אפשר להכין משחת קארי ביתית, ואני חסיד גדול של להכין דברים פרום סקראצ', אבל במקרה הזה, לקנות את המשחה זה הרבה יותר פשוט וזול. יש מלא מתכונים מתגלגלים באינטרנט להכנת המשחה בבית, ואם אתם מרגישים הרפתקנים לכו על זה וספרו לי איך יצא. אני קונה את הקארי הירוק שלי. הסוג שנמכר פה נמכר גם בארץ, במרכיבים שלו אין שום דבר מחשיד והוא טעים מאוד. רק שימו לב – זו מנה חריפה. אפשר למתן, אבל אי אפשר להימנע לגמרי (ראו בהמשך). אכילה עלולה להיות כרוכה בהזעה במקומות מוזרים. אני למשל, מזיע בשפם כשחריף לי.

כעקרון: מטגנים את משחת הקארי מוסיפים חלב קוקוס ואז שלל ירקות, מלח וסוכר, מבשלים כמה דקות ומגישים מעל אורז. צ'יק צ'אק. מה כדאי לדעת?

אפשר להשתמש במגוון של ירקות: פטריות, זוקיני, אספרגוס, שעועית, אפונה, פולי סויה ירוקים, ברוקולי. אני מציע פה את הגרסה האהובה עלי. היא כוללת חציל (במקור חציל אסיאתי, ארוך ודק, אבל גם החצילים הרגילים יעשו את העבודה), פטריות, שום ושעועית. אבל תגוונו לפי מה שבא לכם ויש לכם במקרר או בפריזר. כבר יצא לי להכין את המנה הזאת עם כל אחד מהירקות לעיל, חלק אפילו מהפריזר, וזה תמיד יצא טעים מאוד.

אז כמה חריף אתם אוהבים את הקארי שלכם?

זו הכמות שאני אוהב לשים. כף אחת עם בטן גדולה.

זה יוצא חריף, אבל באופן נסבל. אם אתם לא מסתדרים עם חריף שימו חצי מהכמות הזאת. אם חריף זה לגמרי הקטע שלכם שימו עוד חצי מהכמות הזאת.

מה עוד צריך?

קופסת שימורים של חלב קוקוס (תסתכלו במרכיבים, היקרים יותר לרוב לא מכילים חומרים נוספים, וזה נחמד…)
מלח
כף וחצי סוכר
3-4 שיני שום
חציל קטן
כמה פטריות (כשבוחרים פטריות הן צריכות להיות קשות וחסרות ריח, אם כשלוחצים עם האצבע הן נכנעות לה, הן לא טריות…)
כמה תרמילים של שעועית
 

אם החציל שלכם אסיאתי רזה חתיך, חותכים לסהרונים. אם הוא חציל רגיל, חותכים לקוביות  בגודל של 1.5 ס"מ על 1.5 (אבל אף אחד לא יבדוק אותכם, אז לא חייבים לדייק…). את שיני השום מחלקים ל-3-4 חלקים ואת הפטריות אני אוהב לפרוס לרבעים ככה שיהיה במה לנגוס. לשעועית מקפדים את הראשים ואז חותכים אותה לשניים.

שמים שמן בתוך מחבת עמוקה ונותנים לו קצת להתחמם. מוסיפים את משחת הקארי ומטגנים אותה. בגלל שהמשחה עשוייה בעיקר מצ'ילי חריף עלולות להיות לפעולה הזאת תופעות לוואי כמו שיעול, דמיעה קלה או התעטשויות בלתי נשלטות. זה טבעי ולגמרי שווה את התוצאה הסופית. נא לא להיבהל. השלב הזה חשוב כדי לפתוח (איזו מילה פלצנית זאת כשהיא מתווספת למילה) טעמים שחבויים במשחת הקארי והם בעצמם אפילו לא ידעו.

אחרי 2-3 דקות של טיגון מוסיפים את חלב הקוקוס ומערבבים היטב כדי שכל הקארי ימס בתוכו.

אחרי שהקארי נמס לגמרי בתוך חלב הקוקוס מוסיפים את הירקות, כולם ביחד

יופי, כמעט נגמר. מוסיפים מלח וסוכר. הסוכר ממש ממש חשוב. הוא מאזן קצת את החריפות ובעיקר מוסיף עומק משמעותי למנה. לא לוותר עליו!

אם רוצים להוסיף טופו/שרימפס/חזה עוף זה הזמן לעשות את זה (בשני המקרים האחרונים מאבדים את אפקט הטבעונות…). מטביעים את החלבון בתוך הקארי ונותנים להכל להתבשל עוד כעשר דקות תוך בעבוע נמוך. מידי פעם מערבבים בעדינות. אם אתם מחליטים לטעום וחריף לכם, תזכרו שהאורז הלבן מאוד ממתן את החריפות אז אל תיבהלו. זהו זה. מוכן.

מגישים על הר של אורז.

איכשהו תמיד יוצא שאני מכין ליד זה סלט כרוב לבן חתוך דק דק וגרעיני חמניה קלויים עם הרבה לימון, שמן זית ומלחפלפל אז כנראה שזה עובד ביחד. כדאי להכין את הסלט 20 דקות מראש כי כשהכרוב מתמסר קצת לרוטב הוא נהייה הרבה יותר טעים. מגישים על צלחת אחד ליד השני ככה שאפשר יהיה לערבב קצת בין הטעמים. אורז וסלט ביחד זו יצירת מופת.

13 תגובות על “קורנליה / יונה וולך: קארי ירוק תאילנדי

  1. Udi fainberg הגיב:

    יאמייי

  2. איילה הגיב:

    נשמע (נקרא…) מעולה!

  3. Taly Cohen הגיב:

    מעולה! אף פעם לא חשבתי להוסיף סוכר…
    דרך אגב, ניסיתי כבר עם חלב רגיל במקום חלב קוקוס ועובד מצוין (על תפוחי אדמה וכרובית)

  4. vegenjoy הגיב:

    נקרא נפלא, תודה!

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    נראה מצוין, אני מתה להכין כבר!
    צמחונים, שימו לב- תמיד לבדוק מרכיבים בקארי שאתם קונים (ראינו בדיוק קארי ירוק בחנות בתל אביב שמכיל אבקת שרימפסים..).
    ושאלה לידע כללי-
    האם יש הבדל בין חלב קוקוס לקרם קוקוס? אף פעם לא הבנתי מה מהם מתאים לאיזה מתכון..

    תודה 🙂

    • זה די דומה לחלב מול שמנת… בחלב קוקוס יש פחות שומן קוקוס מאשר בקרם קוקוס (שהוא השמנת). סוג נוסף הוא החלב קוקוס לייט, שלא כדאי לקנות כי הרבה פעמים שמים בו מסמיכים שונים ויש לו פחות טעם. אפשר להשתמש בשני המוצרים לקארי. קרם קוקוס ייתן טעם יותר.. שמנתי, במחיר הקלוריות.

  6. קארי והעיר הגדולה הגיב:

    וואו, בהחלט עושה חשק להכנס למטבח ולבשל.
    והתמונות, אוי התמונות. ללקק את המצלמה.
    בלוג תענוג. שאפו.

  7. boten3 הגיב:

    נהדר! עושה את זה ככה בד"כ חוץ מזה שאני מוסיפה בסדר הפוך את הירקות ואז את חלב הקוקוס וגם לא מוסיפה סוכר. אנסה בהזדמנות הראשונה את הגרסה שלך 🙂

    • גם אני הייתי עושה ככה בהתחלה. עד החלטתי לכתוב על זה בבלוג ועשיתי ניסויים, והאמת היא שזה מקצר מאוד את זמן ההכנה וההבדל בטעם לא מורגש לדעתי בכלל 🙂
      תודה על כל התגובות המלבבות! הן משמחות אותי מאוד!

      • boten3 הגיב:

        תודה לך על הבלוג היפהפה ועל הרעיון הנהדר לשלב שירה עם אוכל. אני מקנאה בעיצוב הנפלא וגם מפרגנת 🙂

  8. kazabooboo הגיב:

    שכחתי לספר לך אתמול שעשיתי שיעור בישול תאילנדי ב NGAM (לא רחוק מהמטבח שלך) לפני כמה חודשים והיה מאוד מוצלח.כמו קוסם שמגלה לך מאיפה הוא מוציא את השפן ככה מגלים אחד אחד את המרכיבים של הקארי הירוק ומה הם הטעמים השונים.
    אכלה בלוג, מוזמן לשלי

  9. […] על מתכון מתוך הבלוג "שירה אכילה". תוכלו לראות כאן את המתכון […]

להשאיר תגובה

