תפוחי אדמה זעירים בשמן זית מלח גס ורוזמרין / אסתר אטינגר – תפוחי אדמה משוטחים, הטוב מכל עולמות תפוח האדמה

IMG_9663-20130713

Fullscreen capture 13072013 143614.bmp

בדיוק כשאני חושב שהבנתי משהו על העולם אני מגלה שלא הבנתי כלום בכלל. אנשים מחדשים לי, מצבים מפתיעים אותי, צירופי מקרים מוזרים מבלבלים אותי, אני מתרגש מדברים שלא ציפיתי להתרגש מהם, נהנה ממה שלא חלמתי אי פעם שאהנה ממנו ומפגין קור רוח אל מול דברים שבעבר היו מסעירים את נפשי. ואז, כשסוף סוף נדמה לי שהבנתי שוב משהו, שאיזו אמת קוסמית התגנבה לה לתודעה שלי הקלפים נטרפים שוב.

potatoes raw

אני חושב לאחרונה הרבה על פוטנציאלים. מה מהפוטנציאל הגלום בנו ממומש ומה לא? תקראו לזה מיני משבר גיל השלושים, או אולי משהו אחר. חידדתי לעצמי לאחרונה שאחד הדברים שהכי מרגשים אותי זה לראות פוטנציאלים מתממשים. באנשים – למשל האחים הצעירים שלי שבכל יום שעובר עושים עוד צעד במימוש של עצמם, כל אחד בדרכו, ומדהימים אותי כל פעם מחדש, או במילים – כשאוסף של מילים שקודם לא חוברו יחד פתאום חוברות יחד ומשנות בי משהו, באמנות – כשאמן מוציא מחומר או רעיון משהו שרק הוא ראה שגלום בו ואנחנו ואפילו החומר בכלל ידענו, או בבישול – כשאוסף של מצרכים גולמיים מממשים איזה קסם גלום והופכים למנה שהייתה קודם רק בגדר פוטנציאל מתוך פוטנציאלים רבים.

 IMG_9451-001

אולי אחת השאלות הגדולות שלי בתוך הסיפור הזה, שאלה שאני שואל את עצמי באופן מקצועי עם מטופלים, ובאופן אישי בחיים שלי ושל אלה שסובבים אותי, היא איך מוציאים את הפוטנציאלים האלה מהכוח אל הפועל. מאיפה מגיע הניצוץ, מה היא היד ששולפת מתוך אוסף הפוטנציאלים הבלתי נגמר שהוא אנחנו את הפוטנציאל הבא שנממש. התשובה העיקרית שלי בנתיים היא אנשים. אם בדרך של טיפוח או של תחרות או של הקשבה או השראה, אני יודע שהאנשים שמסביבי הם אחד הזרזים החזקים ביותר לפוטנציאלים שבי. אז אני רושם לעצמי תזכיר קטן (באיי פון, כי אחרת אני בטוח אאבד אותו) לעזור לאנשים מסביבי לממש את הפוטנציאלים שלהם כמה שיותר, ולא לפחד לתת לאותם אנשים להוציא ממני את הפוטנציאלים שלי.

IMG_9477-007

גם לתפוחי האדמה יש כל מיני פוטנציאלים – הם יכולים להיות פירה, לביבה, אפויים, צלויים בתנור, צ'יפס… אבל מה אם אפשר היה לשלב את כל הפוטנציאלים שלהם במנה אחת מופלאה. כזאת שתוציא מהם את הטוב שבכל הפוטנציאלים. בואו נרחיב את האופקים, נישא עין ועוד עין להרים ולא נסתפק בתפוחי האדמה כמו שהכנו אותם עד היום. אני מגיש לכם, אחרי שאימי ואחי הגישו לי אותם דרך האינטרנט, את תפוחי האדמה המושטחים. יש בהם הכל, קראנצ'יות של צ'יפס מבחוץ, מרקם לביבתי מבפנים, טעם של תפוח אדמה במדורה ונימוחות של פירה. בחופשה שהייתי עם חברים לאחרונה ביקשו שבכל ארוחה תפוחי האדמה האלה יופיעו, לא משנה מה שאר המנות. ומדובר באנשים שלא אוכלים פחמימות, כי הם מפחדים מהפוטנציאל שלהם להשמנה. תסיקו מזה מה שתרצו על המנה הזאת. אני חושב שהיא מנצחת.

 IMG_9680-029

ההכנה שיא הפשוטה. קונים תפוחי אדמה קטנים.

מכסים במים ומבשלים 30-35 דקות. המים צריכים להגיע לרתיחה ולבעבע. הבישול צריך לרכך אותם היטב, אבל בשום אופן לא לייאש אותם עד כדי התפרקות כללית. עד כאן אפשר גם להכין יום יומיים מראש ולשמור במקרר. אם מכינים מיד אחרי הבישול, שוטפים במים קרים כדי לעצור את הבישול וכדי להפיג מעט את החום שהקרטושקעס שלנו אגרו.

מחממים תנור ל-220 מעלות. כשאפשר להתעסק איתם בקלות לוקחים כוס זכוכית שתאפשר לראות מה עושים, מניחים על כל תפוח אדמה ועושים קוואצ'. הנה ככה (ואו, גיפ!). מייצרים תפוח אדמה מחוצ' לבערך 1-1.5 ס"מ.

 Potato Gif 2

מניחים בתבנית ומושחים בשמן זית. צריכים להיות נדיבים פה. לא חייבים להטביע, אבל כן חייבים לצפות היטב. הופכים את תפוחי האדמה ומושחים גם את הצד השני. לא נורא אם הם הם טיפה מתפרקים.

 oiling

הצד השני מקבל בונוס, גם פיזור נדיב של מלח גס. אם בא לכם עכשיו לפזר עוד תבלינים – פפריקה, אבקת שום, אורגנו, רוזמרין, לכו על זה. ממש אין צורך. אבל אפשר. הפוטנציאל שם.

 before and after

דוחפים לתנור ל-45 דקות ואם אפשר לשעה אפילו יותר טוב. הם צריכים להשחים יפה בחוץ. זהו. מוציאים. עושים ערימה יפה ורואים איך היא נעלמת תוך שניות.

IMG_9750-042

אוכלים תפוחי אדמה משוטחים ותוהים מה הפוטנציאל הבא שנממש.

48 תגובות על “תפוחי אדמה זעירים בשמן זית מלח גס ורוזמרין / אסתר אטינגר – תפוחי אדמה משוטחים, הטוב מכל עולמות תפוח האדמה

  1. אלון הגיב:

    נפלא ומקסים. כמו תמיד. תודה רבה!
    ורק שאלה – באיזה חום צריך להיות התנור? אם אני לא טועה לא מופיע.

  2. MoranSha הגיב:

    כמו כל המתכונים שלך, זה נקרא ונראה מהמם.
    רק משהו קטן קטן, כותבים מושחת (אני מהאנשים האלה שכל שגיאת כתיב מעלה אצלם את הפוטנציאל לחוסר הנחת והפעם, מכיוון שבבלוג שלך מאד חשובה השפה העברית, לא יכולתי להתאפק..).

    • התקף לב עשית לי! מסכים לגבי שגיאות כתיב – אבל תפוחי האדמה מושטחים מלשון שטוח ולא מושחתים מלשון מושחת במקרה הזה 🙂

      • אלון הגיב:

        אולי משוטחים, עדיף על מושטחים. אולי.

      • כן. נראה לי שאתה צודק!

      • ורד הגיב:

        לטעמי הדקדוקים הלשוניים קטנוניים משהו. ואם "דווקא" , אז למרות ש"משוטחים" זו צורה תקנית , כיוון שאני מניחה שאלון לא אומר "שטחתי את התפוחים"בקמץ מתחת לש', אלא יש להניח שינעם לאזנו – "שיטחתי", הצורה הפסיבית הנאותה תהיה "מושטחים".( כן, אני יודעת ש"למרות ש" אינה תקנית)
        לא מאמינה שנגררתי להשיב לכם ברצינות.
        ולורד האחרת – נו באמת, אין חדש תחת השמש – וכל מתכון כבר זומר אי פעם, ותודה שאתה מביא את המתכון בדרך החיננית שלך. יפה שיתפת אותנו כיצד התגלגל לידיך – ,עמדת כראוי בסימון מראה המקום בעבודה הסימינריונית הנ"ל

    • אילנה הגיב:

      אתה זה שטועה מאחר ולא הייתה שם כוונה למילםה מושחת – אלא משוטח! הצורה המעוכה של התפו״א.

  3. אלון הגיב:

    עכשיו שאמרת ראיתי
    P-:
    טעות שלי. סורי.

  4. ורד הגיב:

    אז זהו, שאפילו שאתה לא מכיר אותי, ואפילו שבקרוב אעבור את משבר ה 65, הכתיבה שלך מצליחה לחשוף ניצוצות פוטנציאלים של הנאות.
    איזה כף שהחיים מחדשים והשמחות מתגוונות.

  5. B הגיב:

    המנצחים הם דווקא ה"מתפוצצים" כי יש יותר קצוות קראנצ'ים וילדים מתים על הצורה שלהם http://thepioneerwoman.com/cooking/2008/06/crash-hot-potatoes/ (אין לי קשר לאתר- סתם מתכון שמצאתי והפך לחביב המשפחה)

  6. נירית הגיב:

    פשששש, שנים אני מבשלת ולא חשבתי על רעיון כזה מגניב! כניראה היה טמון בפוטנציאל שלך. ובנושא הזה, אני מאמינה שעל כל אחד מאיתנו למצוא את הפוטנציאל ולזככו, כי ברגע שהוא נהיר לנו, ברור וחד, השאר יסתדר מאליו.
    תודה (-:

  7. זה נשמע מעולה.
    תפוחי אדמה (בכל פורמט מבין הרשומים לעיל) זאת חולשה ארוכת שנים אצלי והמתכון הזה נקרא (ונראה) כמנה מנצחת. תודה!
    (והשיר? נפלא כרגיל 🙂 )

  8. veredgy הגיב:

    מן הראוי היה לציין את מקור המתכון.

    • המקור אצלי, כמו שציינתי הוא ששמעתי עליו מבני משפחה. ראיתי גם את הודעתך בפייסבוק. האם את יודעת מי "המציא" את המנה? אשמח לתת קרדיט במקום שבו מגיע קרדיט, כמובן.

  9. צביה ברק הגיב:

    הגעתי לבלוג במקרה… ונשארתי!

    מקסים ויפיפה.

  10. shunra הגיב:

    ניסיתי את המתכון אתמול והנני כאן, מדווחת על הצלחה נפלאה.

    תודה שפרסמת (ועל הצילומים הנפלאים!)

  11. עדינה הגיב:

    מדהים יובלי איך הצלחת לתפוח אדמה להיראות ולהישמע כל כך מגרה!! אני חייבת להכין את זה עכשיו!
    זה מזכיר לי משהו שהודי פעם הגיש לי .. ותמיד תהיתי מה הסוד המופלא שלו..

  12. מרקוביץ' הגיב:

    מעורר תאבון…
    יש סיכוי לפרסום השיר במלואו?

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מתכון מפתיע בפשטותו ובשמחה שהוא מייצר (בסגנון של "איך לא חשבתי על זה קודם?", אבל מזל שמישהו אחר חשב). שווה כל סנט מהשמונה דולר (!!) ששילמתי עבור התפודים הקטנים.

  14. תמי הגיב:

    הכנתי אתמול לארוחת שישי. כולם היו ספקנים (חוץ ממני כמובן) אך מרגע שטעמו ועד לחיסול הערמה עברו בדיוק שלוש דקות. תודה רבה על המתכון המנצח.
    נ.ב. בלוג מקסים 🙂

  15. zaphodit הגיב:

    אני זוכרת שקראתי על המתכון הזה באחד הגליונות של "על השולחן" לפני כמה שנים כשהייתי מנויה, מיד אמרתי לעצמי שצריך להכין את זה וזה לא קרה עד שהופעת אתה, עם התמונות האלה והכתיבה שלך. שלוש שעות מרגע הקריאה כבר היו כאלה בתנור (ואפילו היו לי, כמו כאן, גם תפוחי אדמה אדומים וגם לבנים, אבל כולם יצאו שווים בפני התנור). מה יש לומר, יצא טעים-טעים וחוסל בשניות כפי שחזית. תודה.

  16. Sekhmet הגיב:

    כל-כך קל לשמח יקית שכמותי – פשוט להציע לי לעשות משהו חדש עם המאכל האהוב עלי בעולם והופ – ich bin mabssutit!

  17. […] לשולחן כבר לא נותרו (יגיע עליהם פוסט בקרוב). היו תפוחי האדמה המשוטחים מתוך "שירה אכילה" שתמיד מתקבלים באהבה. היו פטריות […]

  18. orrit הגיב:

    זו היתה תוספת אדירה לארוחה המפסקת. המתכון יכול לרשום לזכותו עוד משפחה מכורה. תודה גדולה!

  19. Esther Ettinger הגיב:

    שלום, שמי אסתר ורק כעת התוודעתי לבלוג המקסים שלך, ומשמח אותי מאד שהמתכון (כעת אני מכינה אותו), מתפרסם בעיקבות השיר שלי.. תודה! אם תחפש בשירים השראה למתכונים נוספים ודאי תמצא, מה דעתך על חבושים? עכשיו העונה ויש גם שיר…

  20. הדס הגיב:

    הכנתי. כל כך קל. כל כך טעים. כל כך מנחם. כמו אמא רכה וחמימה מבפנים.

  21. arnevet הגיב:

    נוסה בהצלחה יתרה עם תפוחי אדמה צהובים וסגולים. הצהובים יצאו פריכים ו"צ'יפסיים" יותר מבחוץ, הסגולים קצת יותר רכים וערמוניים. גם אלה וגם אלה נטרפו… תודה!

  22. craftifairy הגיב:

    הכנתי אותם ביומולדת משפחתי. יצא נהדר, כולם נהנו ולכולם סיפרתי על הבלוג שלך 🙂
    תודה.

  23. אפרת הגיב:

    בתוכניות שלי לשבוע הבא! #חנוכה!

  24. רונית הגיב:

    מקסים ומעורר השראה

  25. […] אדמה והפוטנציאל הגלום בהם, ומתכון נחמד למדי, מצאתי בבלוג המקסים "שירה אכילה". מוזמנים ליהנות! שיעבור על כולנו שבוע חורפי אך מתון, […]

כתיבת תגובה