אבן מאסו הבונים / תהילים – סלט חסה צרובה

IMG_0557-3-20140706

Fullscreen capture 06072014 013032.bmp

מעל הפודיום הזה ממש, באולם ההיסטורי של קופר יוניון, נאמו גדולי האומה והעולם החופשי – לינקולן, אובמה, מארק טוואין, סלמאן ראשדי – והיום, ערב שבת הגאווה בניו יורק, דורשת מעליו הרב שלי (יש לי רב! מה? כן… גם אני עוד מתרגל), מעליה דגלי גאווה, מאחוריה מקהלה עטורה בטליתות שפסיהן צבעי הקשת. אני יושב בין הקהל הגאה של ניו יורק ובני בריתנו. בקירבנו אידי וינדסור. בדיוק לפני שנה היא זכתה במקום מכובד מעל דפי ההיסטוריה כשניצחה בבג"צ שביטל את DOMA והכשיר את ההכרה בחתונה חד מינית ברמה הפדרלית.

IMG_0209-20140705

לבמה עולה סינטיה ניקסון, היא ומשפחתה חברות בבית הכנסת, ומציגה בקול רועד ומתרגש את ראש העיר של ניו יורק, ביל דה בלסיו. הוא גבר לבן וסטרייט. תודות, חינופים, חיוכים, בדיחות. הוא לא אומר הרבה, בעצם לא אומר כלום ואני בעצם בכלל לא מקשיב. העיניים שלי דומעות מהמעמד. הלב שלי הולם מהעוצמה. נקבוביות העור שעל הידיים והצוואר מצטמררות מהשותפות.

Lettuce Spiral 3IMG_0187-20140705

בסידור שלנו נכתבה תפילה מיוחדת עבור שבת הגאווה והיא מסתיימת בפסוק "אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה". כבר שמעתי את הפסוק הזה פעמים רבות אך עד היום מילותיו התפזרו בין שאר המילים שבראש שלי, הערב פתאום הן מתלכדות והוא זוהר בפני, מכה בי יסודות וחושף בפני את כל קשת צבעיו ומשמעויותיו. השפה העברית שוב מהלכת עלי קסם – והמטאפורה מצטיירת לה בעיני רוחי וקורמת עור וגידים ממש מול עיני בכל עוצמתה: הקהילה הזו, CBST, שקיימת 40 שנה והיום היא אחת הקהילות היהודיות החזקות בעיר, ובטח הגאה הגדולה בעולם, מקבלת משמעות חדשה: המאוסים, הנרדפים, הנפשעים והמנודים של פעם התאגדו והיום הם קהילה שהיא כולה עוצמה. ואני יושב בתוכה. לראשונה בחיי הולך לבית כנסת, משלם דמי חבר. מרגיש כשר ב(י)ן כשרים. אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה.

IMG_0357-20140705

הערב אני יושב בקופר הול, ראש העיר ניו יורק מברך אותי, הדת מכניסה אותי תחת כנפה ואני לראשונה מצטנף בה, עדיין חילוני אך מתרפק בחומה. מלות התפילה מחלחלות, מלחלחות. האותיות המנוקדות מרגישות לי כמו בית. הנעימות נעימות לי. אני קורא ודומע, שר ומתרגש. אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה.

Strawberries

בבחירות האחרונות מועמדים לראשות העיר הגיעו לבקר בקבלת שבת בבית הכנסת שלנו בחיפוש אחר תמיכה – מאלה שכוחם נלקח מהם, הפכנו להיות אלה שמעניקים עוצמה. הרב הלסבית שלי הייתה חלק מהוועדה שכינס דה בלסיו לעזור במעבר שלו לראשות העיר, מי היה מאמין לפני 45 שנה? אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה.

More Lettuce

יומיים אחר כך צעדתי במצעד לראשונה בחיי. הלכתי על השדרה החמישית מרחוב 40 עד רחוב כריסטופר, חלפנו על פני הסטואנוול, בדיוק 45 שנה קודם התחילה ממנו מחאת המאוסים. ככל שאני נחשף להיסטוריה הקהילתית שהעיר הזאת ספוגה בה, למאבק על הכרה וזכויות אדם, לטרגדיה של משבר האיידס שמחק דור שלם של הומואים, אני מבין שאנחנו באמת קהילה שכל מי שנטייתו המינית לא סטרייטית הוא חלק ממנה, ירצה או לא, תכיר או לא. יש לנו היסטוריה משותפת ומאבק משותף להכרה ויש גם אחריות הדדית. שנים לא הבנתי, עכשיו פתאום כן. אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה.

IMG_0324-20140705

 


IMG_0421-20140705

נדמה שבשנים האחרונות עם הופעת העלים המפונפנים למיניהם (קייל, קיל, קיייל – איך אומרים את זה?) החסה הפשוטה של פעם נדחקה לצד, נמאסה, אך במטבח שלי הרומיין היא עדיין הבסיס כמעט לכל סלט שאני מכין. אז היום אני מציע לכם אותה במתיחת פנים. תודו שלא חשבתם אף פעם לצלות חסה. זה יוצא טעים טעים, קצת מעושן, ובתחושה יותר בשרני. אוכלים בידיים בביסים גדולים ומלכלים (לא חייבים, בסדר, אבל יותר כיף).

לסלט

  • חסת רומיין לכל שני אנשים
  • תותים או פרי אחר
  • שקדים קלויים או גרעינים אחרים
  • גבינת פרמז'ן

לרוטב (מספיק לחסה אחת)

  • 2 כפות שמן זית
  • כף חומץ פטל
  • מלח פלפל
  • חצי כפית חרדל שאוהבים

Cut Lettuce

מורידים את העלים הגסים, חוצים לשניים וצובעים במעט שמן זית. מלח יבוא אחר כך כדי לא לזרז נבילה. מחממים מחבת ברזל אם יש, או ממש שמים על המנגל הלוהט. צולים חצאי חסה 2 דקות על אש גבוהה, כשצידן החתוך כלפלמטה. בהתחלה עוזרים להן לתקרב למחבת עם קצת לחץ מעל. כעבור 2 דקות הצד התחתון חרוך אך שאר החסה עדיין נגיסה. אם לא נחרך עדיין תנו עוד חצי דקה.

IMG_0528מפזרים מעל חתיכות תותים, סלילי פרמז׳ן ושקדים קלויים. או ריבועי נקטרינה, קרעי מוצרלה ופקאנים. או כל מה שמתחשק לכם.

לרוטב מערבבים 2-3 כפות שמן זית, מלחפלפל, וכף חומץ פטל. אם אין לכם את הפלא הזה שמשדרג סלטים מאוד, קחו חתיכה מהפרי שהשתמשתם בו ומעכו אותה היטב לתוך הרוטב. מפזרים את הרוטב מעל ואוכלים מיד עם הידיים בביסים גדולים.

IMG_0434-20140705

אוכלים חסה צלויה, ומרגישים חלק ממשהו גדול יותר. אמן.

 

 

24 תגובות על “אבן מאסו הבונים / תהילים – סלט חסה צרובה

  1. איילה הגיב:

    נראה נפלא!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מקסים 🙂 ירק ופרי שילוב טעיםםם

  3. מיקה הגיב:

    אמן ואמן!

  4. הדר הגיב:

    מדהים, יהדות מודרנית בשיאה!
    (המובייל חסה אדיר!)

  5. נראה מקסים וטעים. אני חוזרת לחסה הרומית/ערבית בכל קיץ, ולגמרי הולכת לצלות אחת, ממש בקרוב.

  6. יעל הגיב:

    מקסים ומרגש. מדגיש כמה היהדות הרפורמית חלשה כאן בארץ.

  7. dvarimbealma הגיב:

    מקסים! בוא נלך יחד השבוע לקבלת שבת

  8. Tal Sivan Ziporin הגיב:

    כל כך מרגש (עם כמה שאני פחות מתחברת לענייני דת), ממש עד צמרמורת. והצילומים – סוף!

  9. יעל הגיב:

    אני שמחה בשבילך! שתי קטנות: טלית ברבים- טליתות ורב בנקבה- רבה. לא רבנית ולא רב+פועל/שם תואר בנקבה. והאוכל נראה טעים מאד. ברכות!

  10. נדיה הגיב:

    שמחה בשבילך על החיבורים החדשים האלה. שותפות והשתייכות חשובים במיוחד לנו, כמהגרים. למרות סטרייטיותי, צעדתי בכמה מצעדי גאוה כאן, גם עם הילדים, וזה תמיד מלא אותי בהתרגשות שקשה לי לתאר. הסטונוול נמצא ממש מול הבית שלנו, ואולי זה לא במקרה.
    לחילוניות שלי עוד לא מצאתי קהילה כמו בית שמחת תורה, אבל אני אופטימית 🙂
    התמונות שלך מקסימות. אם זה מה שאתה עושה לחסה, אפשר רק לדמיין מה תעשה לקייל, שהוא כבר מצרך קבוע אצלנו.
    קפה בקרוב?

    • מה שמצחיק הוא שבית הכנסת הזה הוא בית לחילוניות שלי יותר מלכל דבר אחר. הסידור מלא בשירי משוררים בעברית ובאנגלית – איך אפשר לא להתרגש??

      אין בליבי אמונה דתית ולעולם לא תהייה, אבל כחובב קהילות מצאתי אחת מאוד נעימה שם.

      יאללה. קפה!

  11. א-א-א-מ-ן! הצילומים מעלפים ואני לא מאמינה שנדיה תפגוש אותך ואנחנו בסוף לא הצלחנו…

  12. arnevet הגיב:

    אתה יודע, כמו שאומרים בסוציולוגית, דת היא קודם כל קהילה. ואגב, אחת ההדגמות המעניינות לזה היא תופעת הדתל"שים – שעוזבים את האמונה, אבל לא את הקהילה.

  13. […] ומגוונת שחיה בגולה ואין לה שום תוכנית לעלות לארץ. זו שאני מצאתי היא קהילה רפורמית שמאפשרת לי להיות חילוני ועדיין […]

  14. הפוסט הזה מרגש כל פעם מחדש שאני קוראת אותו ןאכן דברים מופלאים מתרחשים בקופר הול

להשאיר תגובה

